venerdì 4 aprile 2008

Crescente al latte - Crescente cu lapte







ingredienti:

500 gr farina 00
12.5 gr lievito di birra 
1/2 cucchiaino 
sale 
1 cucchiaio di miele ( per sciogliere il lievito )
2 cucchiai panna fresca
latte q.b.

mettiamo in una ciotola il lievito sciolto con il miele ( o lo zucchero), panna e 150 ml latte ..
aggiungiamo la farina con il sale e mescoliamo con un cucchiaio e  poco a poco il resto del latte q.b. per avere un impasto molto morbido un po' appiccicoso e colloso (deve rimanere un po’ attaccato sia alle mani che alla ciotola dove si lavora).
Ho unto con olio una teglia di vetro ( ma sarà meglio una di alluminio ) e ho versato l'impasto. A lievitare e alla fine inforniamo a 200-220° C nel forno già caldo

Io ho spennellato la crescente quando era pronta con 1 cucchiaino d'amido di mais sciolto in 250-300 ml acqua

nella foto una fetta ripiena di stracchino ..
diametro teglia = 26 cm


in romana:


" Crescente " este o paine specifica din zona Bologna. Nu trebuie sa fie foarte inalta seamana mult cu focaccia. In trecut aceasta paine era framintata cu apa in care fierbea cotechino si deasupra ei se puneau fisii de sorici care la caldura cuptorului se cocea si devenea crocant, se rasucea. Tot in trecut se mai folosea in aluat bucati de la prosciutto  ( resturi).


Reteta pe care am facut-o eu este cu lapte taiata in 2 ca un blat de tort, poate fii umpluta doar cu brinza sau cu omleta, sunca


ingrediente :


500 gr faina
12.5 gr drojdie 
sare
miere ca sa topim drojdia ( daca nu aveti merge si cu zahar)
2 linguri smantina de gatit
lapte cit e nevoie ( mie mi-au intrat cca 350 ml dar  fiecare faina cere mai mult sau mai putin lichid)


aluatul trebuie sa fie moale, se pregateste in castron si se bate cu mina sau cu mixerul cel special pt aluat, eu l-am batut cu mina ca si cum ai bate cu telul miscam mina in sens circular din centrul castronului spre marginea lui
am uns o forma ( eu una de sticla ) cu ulei si am turnat aluatul
am facut citeva gaurele cu degetele ca sa vad cind creste, trebuie  sa faceti la fel ..
apoi am pus castronul acoperit la dospit 
-intre timp incalzim cuptorul bine si punem la copt tava cu aluatul la cca 200 °C  pina s-a rumenit, in ultimele minute am uns painica cu apa in care am amestecat amidon sau faina 

diametru vas = 26 cm